Rate this post

Mange gange slår innovation fejl, fordi man antager, at man kender brugernes behov. Men hvis det produkt eller den service, du udvikler, ikke dækker et reelt behov hos dine brugere, så er der meget stor sandsynlighed for, at produktet fejler. At tænke dine brugere ind i hele innovationsprocessen er derfor et kæmpe skridt på vejen mod succesfulde og profitable produkter og services.

Brugerdrevet innovation inddrager mange forskellige metoder og værktøjer fra blandt andet design og markedsføring. I brugerdrevet innovation designer man efter sine brugere og deres interesser, men hvorfor er det vigtigt at udvikle efter dine brugere? Det er sådan set meget simpelt; du skal vide, hvilket behov dit produkt eller din service opfylder.

 

Brugerdrevet innovation er en tilgang, der gør det muligt at inddrage brugerne i hele udviklingsprocessen. Brugerdrevet innovation er en super måde at få testet dine nye idéer og forslag til innovative løsninger, og samtidig får du afklaret hvorvidt dit produkt kan opfylde såvel kendte som ikke-kendte behov hos dine brugere.

Belønningen for at anvende brugerdrevet innovation kommer i form af glade brugere, mere loyale brugere og brugere, der vil sprede word-of-mouth. Derudover har brugerdrevet innovation, helt enkelt, stor indflydelse på bundlinjen. Innovation som tager afsæt i brugernes behov, har større chance for at opnå succes og skaber dermed større tilfredshed blandt brugerne, netop fordi produktet er blevet udviklet med fokus på brugerens behov. Det betyder at flere brugere vil bruge dit produkt, hvilket, som regel, betyder flere penge til dig.

Nedenfor giver vi 5 gode råd til at komme godt fra start med brugerdrevet innovation

  1. Forstå dine brugers behov

Brugerdrevet innovation handler ikke om at spørge brugerne, hvad de vil have. I stedet skal man sætte sig ind i brugernes behov og på basis af denne indsigt udvikle en løsning som vil dække behovene.   

  1. Definér din brugertype

Vær opmærksom på, hvilken type bruger du vil arbejde med, og henvende dit produkt til. Det kan være forskelligt fra produkt til produkt, om man har brug for at forstå den brede masses behov eller om man vil indhente viden om helt specifikke niche brugere. Se på din ide; hvem henvender dit produkt sig til? Hvem vil du have at produktet henvender sig til? Hvordan er de forskellige bruger typers anvendelse af produktet?

  1. Udeluk ikke ikke-brugerne

Mange gange opstår nyskabende innovation de steder, hvor man i første omgang mindst venter det. Det er derfor altid en god ide at kigge på et helt andet marked eller en helt anden målgruppe. Prøv derfor at sende prototyper ud til andre end din primære målgruppe – det kan lede til uventede resultater.

  1. Menneskelige faktorer

Innovationer såsom Facebook, Uber, AirBnB, Instagram og lignende er opfindelser, der forstår at iscenesætte mennesker og nogle meget konkrete menneskelig behov. Derudover skabte  disse løsninger hver især nogle behov, som brugerne ikke vidste de havde. Denne form for inddragelse af brugerne i udviklingen af nye produkter og services er en nødvendig og værdifuld proces.  

  1. Det er okay at fejle!

Som det populære udtryk “fail fast” indikerer, er det vigtigt hurtigt at afprøve sit koncept, for dermed at opdage eventuelle fejl. Jo tidligere man opdager eventuelle fejl ved et produkt, des billigere er disse at rette.  Lancerer man et færdigt produkt på et marked uden at have testet det, risikerer man, at der ikke er nogen, der vil have det.
Jo tidligere du introducerer din prototype, des bedre muligheder har du for at rette fejlen og samtidig kan du indsamle unik viden og tage temperaturen på markedet. Derfor er det altid en god ide at inddrage brugerne tidligt i processen, for dermed at sikre, at dit produkt eller din service, faktisk opfylder et reelt behov. En tankegang, der ofte kobles til build-measure-learn tankegangen fra LEAN.

Eksempel

For at understrege hvor vigtig brugerdrevet innovation er, og hvor stor indflydelse det har på brugeroplevelsen og dit produkts succes, har vi fundet et eksempel fra erhvervslivet.

LEGO udnyttede det frie udviklermiljø på internettet til både at udvikle og nytænke fremtidige Lego-sæt. Det, at LEGO gik fra at hemmeligholde udviklingsprocessen til at give fans ”ret til at pille”, åbnede op for at dedikerede fans kunne deltage i udviklingsprocessen. Ikke blot det, men nu har hele dette tiltag udviklet sig til et online community, hvor brugerne kan opdage seje kreationer fra andre fans og indsende deres egne designs til nye Lego-sæt. Fans kan stemme på disse sæt og give feedback. LEGO håndplukker således de sæt, der får den bedste feedback fra brugerne, og dermed kan LEGO nemt lancere et produkt, som bliver modtaget godt på markedet. Skaberen af det endelige vinder produkt, tjener en procentdel af salget, og er anerkendt som skaberen på al emballage og markedsføring. Dette koncept fejrer loyale kunder og belønner dem for innovation, kreativitet og iværksætteri. Derudover lytter LEGO til sine kunders ønsker og præferencer og designer efter disse.

Opsummering 

Det er vigtigt at forstå din brugere og udvikle efter dem, for hvis du ikke udvikler din løsning, så denne er tilpasset og målrettet din slutbruger, så kan du risikere et ineffektivt produkt, som dine brugere faktisk er fuldstændig ligeglade med.

Faktorer du, for alt i verden, skal undgå

Lyder brugerdrevet innovation som noget, der er nemt at implementere i virksomheden? Det er det faktisk også, men der er nogle faktorer som du bliver nødt til at holde dig for øje. Selv mange store virksomheder, falder i disse faldgruber, og det kan faktisk virke direkte hæmmende for dit produkts succes på markedet. 

Mange personer og virksomheder mener at det, at foretage research der involverer at spørge brugerne, hvad de ønsker, og komme op med produktkoncepter der er baseret på brugernes svar er brugerdrevet innovation. Lad os få det afklaret med det samme, det har intet med brugerdreven innovation at gøre.

Brugerdrevet innovation handler om at designe efter brugeren og ikke kopiere hvad brugerne fortæller dig. Det er vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis er brugerne der har den bedste idé eller den bedste løsning til et specifikt problem. Det er således også vigtigt at understrege, at det heller ikke er brugernes opgave at finde en løsning, det er DIN opgave. Det nytter altså ikke direkte at spørge brugerne, hvad de vil have. For ofte vil de ikke vide, hvad de skal svare.

Så er det bare at komme i gang

Så nu er du blevet klogere på, hvorfor brugerdreven innovation er så vigtigt, og hvorfor du, i fremtiden, altid bør udvikle løsninger som har brugeren i centrum. Du kan nemlig undgå en stor del af de nævnte problemer i denne artikel ved at involvere dine brugere i dine overvejelser!
Har du lyst til at læse mere om hvordan du helt præcist kan inddrage brugerne fra dag 1 kan du læse mere [her]. – og tro os når vi siger, at fordelene ved brugerdreven innovation helt sikkert kan mærkes på bundlinjen.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *