Rate this post

Derfor fejler de fleste forsøg på produkt- og ideudvikling

Stort set alle virksomheder ved, at de skal produktudvikle, ideudvikle og følge med tidens trends og behov. Men nogle sidder fast i en ældgammel tankegang og “gør tingene, som de altid har gjort”. Dem kan vi ikke gøre meget for ud over at prøve og rokke dem ud af den gamle trædemølle med “løfter” om større indtjening. Men det er bare ikke særlig holdbart og ikke en sund tilgang, hvis du vil være med, hvor det er sjovt. Så er du i langt de fleste tilfælde tvunget til at benytte en gennemarbejdet metode til ideudvikling.

Men sådan er din virksomhed selvfølgelig ikke, vel?

De virksomheder der gerne vil ideudvikle og produktudvikle har desværre ofte en forkert tilgang til det at udvikle og komme på nye idéer. En ofte brugt kliché er, at et team af ansatte får at vide, at de skal finde på et nyt produkt eller en ny god idé, der kan skabe højere omsætning.
Det er selvfølgelig med de bedste hensigter, og de prøver på at finde nye idéer, som de formoder, at deres kunder vil tage til sig.

Er det nu ikke godt nok at idégenerere i specialteams mere?

Nej, ikke hvis man forstætter, som man altid har gjort, eller bruger de traditionelle idégenereringsmetoder.
Man får bare ikke de gyldne idéer ved, at sætte sig i en sækkestol i “inspirerende” omgivelser eller på et weekendophold på et spahotel. Idéudvikling skal inspireres af de rigtige metoder.

Hvad er så den “rigtige” tilgang eller metode til den gyldne ideudvikling, løsning og produkt?

Jamen den rigtige tilgang er, ifølge succesfulde folk som entreprenør Eric Ries (The Lean Startup) og innovator Tim Brown (IDEO), at gå to skridt tilbage fra ideudviklingen og starte med at forstå brugerne. Hvad er det rent faktisk brugerne har brug for? Ikke nødvendigvis hvad brugerne selv efterspørger, men komme ind til kernen af selve brugerens udfordringer.

Forstå brugerne og definer det egentlige problem og ikke nødvendigvis det problem man spotter som det første. Ofte har de umiddelbare udfordringer rødder langt dybere nede.

Er det din tilgang til ideudvikling?

Så er du godt igang med en meget effektiv og øjenåbnende metode og på vej mod brugerdrevet innovation. Mere præcist, du sætter din brugers udfordringer før “gode idéer” og før produkter, som ikke er validerede via tests.

Vil du kende alle 5 trin i Design Thinking og lære at udnytte dem til din fordel på rekordtid, så lad os tage dig igennem hele metoden Design Thinking med let forståelige forklaringer og eksempler.

Lær at bruge Design Thinking her

Design Thinking model

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *